Gaan we lopen of fietsen?

Gepubliceerd op 31 januari 2018

Waarom ik als coach en counselor mijn cliënten ook letterlijk in beweging breng.

Wat goed is voor het lijf is ook goed voor de geest. Daarom combineer ik mijn activiteiten als mental-coach met beweging. Naast coaching op de fiets coach ik sinds enige tijd ook op wandelschoenen. Tijd om mijn ervaringen tot nu toe te delen. Ik zoom in op de overeenkomsten en verschillen tussen de beide vormen. Wat voegt beweging aan coaching toe? Zijn de beide vormen van coaching even ondersteunend? Maakt het überhaupt uit welke vorm je kiest? Wat vindt de coachee er eigenlijk van?

I thought of that while riding my bike.
-Albert Einstein, on the theory of relativity-

Goede ideeën ontstaan vaak als je in beweging bent. Lopen en fietsen zijn als bewegingsvorm in combinatie met coaching bij uitstek geschikt, want ze zijn laagdrempelig en hebben een geringe blessurekans. Tijdens mijn coaching laat ik het aan de coachee over welke activiteit hij of zij prefereert. Het blijkt dat er ongeveer fifty- fifty gekozen wordt voor wandelen, of fietsen. Soms, en vaak afhankelijk van het weer wisselen we de activiteiten af; vandaag wandelen, de volgende keer fietsen. Je hersenen maken door beweging nieuwe neurale verbindingen aan en je brengt je brein zo in de juiste conditie om nieuwe input te verwerken. Eigenlijk loopt alles in het lijf en hoofd soepeler als het in beweging wordt gebracht. Het brein is gereed om te leren, dus klaar voor coaching!
Samen bewegen verbindt
Bewegen verlaagt niet alleen je stressniveau, je mindset wordt ook positiever; je wordt er vrolijk van. Dit is belangrijk in een coachingssituatie; het contact “ontdooit” sneller en je praat nu eenmaal makkelijker als je meer ontspannen bent. Iedereen zal herkennen dat samen bewegen een verbindend effect heeft op de relatie.

Natuurlijk Nijmeegs voordeel

Een belangrijke overeenkomst tussen de twee ondersteuningsvormen is de aanwezigheid van het decors van een natuurlijke omgeving. De natuur werkt helend en inspirerend. Hier is veel over geschreven en onderzocht. Zo blijken zichtbare natuurelementen zelfs de hersteltijd na ziekte te verkorten en ons overprikkelde brein komt eerder tot rust in een groene omgeving. (Attention Restauration Theory van Kaplan) Ik zal hier in een ander blog nader op ingaan.
Met het verbinden van bewegen, de natuur en coachen geef ik inhoud aan het Nijmeegse motto Groen, Gezond en in Beweging waarbij ik “de Nijmegenaar” die klem zit, carrièrevragen heeft, of is uitgevallen weer in in het zadel probeer te krijgen. Dit is een pittige uitdaging, want met de verslavende mobiel in de aanslag valt het niet altijd mee om mensen van de bank af te krijgen. Totdat ze merken dat er bij het letterlijk in beweging komen weer ruimte ontstaat voor constructieve inzichten!
Het gebied rondom Nijmegen biedt gelukkig talloze mogelijkheden om op een aangename manier coaching met fietsen of wandelen te verbinden.

Fietsend coachen

Fietsen geeft een bevrijdend gevoel! Dat is natuurlijk maar een mening, maar het is er wel een die breed gedeeld wordt. De fiets is een oer-Hollands vervoermiddel wat je prima kunt inzetten als therapeutische- of coachingsondersteuning. Als je wat sportiever aangelegd bent dan zul je misschien sneller voor deze ondersteunende activiteit kiezen dan voor wandelen. Fietsen maakt endorfines vrij die je “blij” maken en, afhankelijk van je inspanning, kan je dit conditionele winst opleveren. Een aandachtspunt voor mij als coach is dat ik bij het samen fietsen goed de snelheid en veiligheid in acht moet nemen. We fietsen in ieder geval altijd rustig naast elkaar, aangepast aan de mogelijkheden van de coachee, en veilig zodat je ook van de omgeving kunt genieten. Van tevoren leg ik uit hoe ik signaleer en de route aangeef. Ik kies altijd zoveel mogelijk verkeersluwe routes. Het opnemen van de mooie natuur wordt gecombineerd met het opnemen van nieuwe inzichten. Coaching wordt zo gekoppeld aan een ontspannende beleving die ook energie geeft!
Voorwaarden voor succesvolle fietscoaching zijn een mooie omgeving met weinig gemotoriseerd verkeer, een goed veilig wegdek en redelijk weer. Gelukkig biedt de omgeving van Nijmegen een overvloed aan mooie en rustige fietsroutes. Het moet daarnaast droog zijn en natuurlijk niet te koud. Lichamelijk ongemak leidt af. Je zou het als ik bij het typen van dit artikel even door het raam kijk niet denken, maar het is opvallend vaak goed fietsweer in Nederland, blijkt uit deze cijfers.

Wandelend coachen

Bij wandelcoaching trekt het natuurschoon langzamer aan je voorbij. Lekker wandelen en praten over je zieleroerselen zijn een passend koppel; iedereen herkent het, iedereen doet het weleens. Je kunt de elementen nog bewuster op je in laten werken dan tijdens het fietsen. Er zijn voldoende prachtige wandelpaden, dus verkeersveiligheid is verder geen issue. Dit geeft rust en is een voordeel ten opzichte van fietsen. Dit wandelvoordeel is wel afhankelijk van hoe vrij zich iemand op de fiets in het verkeer voelt. Het afstemmen qua wandeltempo is met wandelen ook iets makkelijker. Daarnaast kun je iemand beter aankijken; er is meer nabijheid en het is dus wat intiemer. Of dit een pré is is ook persoonsafhankelijk, want de blik (veelal) vooruit en iets meer distantie wordt door sommigen op de fiets juist ook als een plus gezien. Met wandelen kun je letterlijk bij iets stilstaan om iets te benadrukken; dat doe je niet op de fiets. Wandelcoaching kan eigenlijk het hele jaar door plaatsvinden, tenzij er echt sprake is van noodweer. Een plus ten opzichte van fietsen.

Conclusie

Uit evaluaties onder mijn coachees komt naar voren dat zowel fietsen, als wandelen beide als prettige activiteiten ervaren worden die als ondersteunend worden ervaren bij het behalen van de coachingsdoelen. Ze ontlopen elkaar niet in waardering. Je kiest uiteindelijk de activiteit die het beste bij je past. Het samen iets “doen” wordt als positief ervaren. Het verbindende effect maakt het drempelverlagend en effectief. Zonder uitzondering voelt iedereen zich na iedere coachingssessie vitaler. Het combineren van coaching met een beweegactiviteit leidt tot duurzame positieve mentale èn fysieke effecten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*